Den kritiska massan

Det är inte gjort i en handvändning att få följare i sociala medier. Än svårare är att få AKTIVA följare. Sådana som aktivt sprider ditt budskap vidare så att du säljer mer och kanske till och med kan leva på din produkt.

Bra produkter (och tjänster) med ett tydligt budskap är en bra början, är det bra hittar konsumenten produkten förr eller senare. Jag tror inte på att ”alllt går att sälja med mördande reklam”, det fungerade när Mad Men utspelade sig men idag är vi mer kritiska, tröttare på reklam och har oändligt med alternativ att välja mellan. Företag som Spotify och Viber har trots allt armbågat sig fram genom flera andra liknande lösningar men deras tjänster visade sig vara bäst. Det fattade konsumenten, journalister och investerare snabbt och så var bollen i rullning. Spotify, Viber med flera har lyckats bli referensföretag inom sitt gebit och är idag väldigt publika företag, det gagnar dem och är en förutsättning för att lyckas i deras branscher.

Men så finns det oändligt många produkter och tjänster som en liten, liten grupp behöver veta om. Om du exempelvis utvecklar och säljer delar till lastbilar eller it-system till produktion behöver inte miljoner människor veta om att du existerar. Men hur når man då den där lilla klicken inköpare, journalister och investerare som man trots allt behöver få fart på? Har man överhuvudtaget nytta av sociala medier?

Du har nytta av sociala medier om du har nytta av reportage om din produkt och/eller ditt företag. Oavsett om du siktar på Dagens Industri, The Times eller Transportarbetaren är en väg till en artikel via sociala medier. Tillsammans med mail, pressmeddelanden och tips till journalister. Traditionell annonsering – låt det vara om du inte har en stor budget för innehåll och medieköp!

En hjälp på traven för att snabbare nå den kritiska massan, så din produkt börjar nå omvärlden och bli försäljning, är grupper som denna på LinkedIn. Det är små och stora företag som hjälper varandra att få AKTIVA användare som hjälper till att sätta bollen i rullning genom att gilla och dela dina budskap. Bäst resultat får du förstås om du själv är en aktiv användare och gillar andras sidor. Du behöver inte gilla alla men företag som du ser nyttan med och tycker verkar bra, gilla på!

PS. Det finns liknande sidor för hemsidor, Twitter, Pinterest med mera. Det finns även sidor för internationella, olika branscher och för nationella segment.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: