Konsten att förstöra ett koncept

Alla reklammanér behöver förr eller senare bytas ut. En del lyckas, många misslyckas. Prestationsångesten slår till hos både uppdragsgivare och byrå när man ska jobba vidare efter en succé. Eller är det en ny byrå och/eller beställare som vill sätta egna avtryck i reklamhistorien? Prestige gör sällan nytta. Jag är ingen stor förespråkare av ”det var bättre förr”, var sak har sin tid men allt nytt är inte bra och då får man ”gör om, gör rätt” tills det sitter.

Norrlandsguld – vad hände med de störtsköna snubbar som drack bira och snackade om livet? Ett koncept som borde hållit många år till och gått att variera i oändlighet. Ersättaren är en ”skönsjungande” Neptunus med Noaks Ark komplex som liksom inte alls hänger ihop med den genuina känslan som Norrlandsguld har stått för. Gammal film v/s ny.

Ipren – har satt stort avtryck i hur reklam får vara. Man bröt isen och gjorde reklam roligt, även när det gäller medicin. Den första succén från 1999 har följts av många filmer minst lika bra. Efter drygt 10 år började det bli dags att ta nya tag och då gick både uppdragsgivare och byrå helt i baklås. Inte bara en utan det kommer nya filmer på samma diffusa tema. Den är inte bra, inte banbrytande, nytänkande eller tråkigt effektiv. Noll och inget. I detta fall är ingen reklam alls ett bättre alternativ. Gammal v/s ny.

IKEA:s nya reklam är inte dålig men ganska tråkig. Framförallt jämfört med hur de tagit ut svängarna senare år. Det har varit snyggt, nya tekniker, ibland roligt, ibland sorgligt men det har berört. Den nya nja… den fäster inte riktigt. Det är lite för PK helt enkelt.

IKEA julreklam 2010 🙂 🙂

IKEA drömkök 🙂 🙂 🙂

IKEA ett lugnt rum 2012 🙂

IKEA på dags att flytta hemifrån 2008 🙂 🙂 🙂

IKEA garderobveckor 2011 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

http://closetomarket.com/

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: