Dagens saxade – Är det så knepigt med sociala medier?

I dagens Svenska Dagbladet hittar jag en artikel om sociala medier som bottnar i två böcker utgivna i ämnet. Böckerna verkar kunna bjuda på en del tips och trix och syftet är säkert gott. Det kan vara gott att få lite hjälp för att förstå hur en konversation på 140 tecken ser ut.

Men ärligt talat – varför tycker vi det är så svårt att utrycka oss i sociala medier? Vad är vi så rädda för? Varför behövs extra kommunikationsplaner och regler för just denna typ av konversation? Våra tankar och diskussioner är de så fel att de inte håller i skrift? Eller är det ångesten över att inte kunna säga ”tar tillbaka det där” som skrämmer?

De s k sociala medierna är inte annorlunda än ett vanligt samtal. Det du INTE säger till nära och kära, kända och okända på krogen, på bussen eller över en lunch ska du inte lägga ut i offentligheten på Twitter och Facebook.

Känner man inte alltid av hur man ska vara i alla sällskap inkl sociala medier? Det är nog trots allt få som kastar sig in på föräldramötet med armarna i luften och skriker ”party!!!”. Och varför skulle den som skriver åt ett finansbolag på Facebook ens överväga att skriva ”Åh, pluttisar! Det är så triiiiist med måndag.”

Förhoppningsvis har du också någon form av kommunikationsplan eller vision, om så bara en ”Does and Doesn’t”, där ni redan enats om ni är ett slips- eller festival-företag? Är ni festival så faller det sig ganska naturligt att inte använda affärssvenska och SJ kommer aldrig lägga upp bilderna från företagsfesten på Twitter en fredag kl 02.20.

Med insikten om vilket företag du är behöver man sen välja spår. Proaktiv eller reaktiv? Passiv är inget alternativ. Väljer du proaktiv är du på och lägger ut mycket material, du berättar glatt om vad som händer och ska hända på ditt företag. Du visar stolt upp dina kunders söta inlägg och hänger på i debatten. Ett aktivt konto sköts med fördel av marknads- & informationsavdelningen.

Passar det er bättre att vara reaktiv är det kundtjänst du kommer bedriva på ex Facebook och Twitter. Det kontot behöver kundtjänst ansvara för, ofta tillsammans med informationsavdelningen, men ger hela företaget en bra insyn i kundärenden och hur engagerad kunden är.

Exempel på aktiva festivalföretag finns det gott om, några riktigt bra är Rättviseförmedlingen, Tekniska Museet, Stadsteatern, Fotografiska och Visit Stockholm. Proaktiva slipsföretag är mindre vanliga men Danske Bank, Dramaten och IDG gör det bra!

Reaktiva slipsföretag är fler och här finns en av de bästa; SJ. Proaktiva slipsar är också ganska vanligt som Fritidsresor, Com Hem, Telia, Lindex och Ving. Ofta är man inte renodlad utan blandar, självklart ska även ett reaktivt företag berätta om pågående kampanjer.

Så hur svårt är det egentligen med sociala medier?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

itmamman.se

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: