Sociala mediers totala närvaro

 

 

 

 

 

 

 

Ofta så viftar vi bort sociala medier och tycker lite lagom PK att det är ”himlars så jobbigt med alla uppdateringar om barn, träning och bakning”. Skryt, ger prestationsångest, ytligt, söker bekräftelse alternativt ”tänk om en framtida arbetsgivare ser”. Och ändå är vi där.

Men att få dina besök på Facebook, eller var du nu brukar vara, som du vill måste vara världens enklaste sak. Det är trots allt du och enbart du som väljer vem du följer. Lägg till och ta bort – svårare än så är det inte att påverka mängden och innehållet i uppdateringarna.

We Are Social är en stor favorit. Deras undersökningar av vad vi gör just nu i sociala medier är till stor nytta när aktiviteter ska planeras. Här är deras måndags-spaning om bilder och varför vi behöver Pinterest, Instagram, Flkr med flera. Läsvärt och som alltid från dem, kort och väl sammanfattat.

  • Pinterest – en digital anslagstavla/kom-i-håg lista/mood board. Samla intryck till ett projekt, till höstgarderoben eller renoveringen av köket. Fota eller spara på bilder. Väldigt mycket enklare när man är flera som vill dela på moodboarden och smidigare att ha med. Inte kommer du glömma den någonstans och den tar fem sekunder att uppdatera. Bra funktion när en bild precis innan en pitch känns helt fel utvald. Pinterest är också väldigt bra för konsumentföretag, främst retail, att sprida bilder och väcka behov. Kvinnor dominerar på Pinterest och vi är i regel över 21 år.
  • Instagram – bra för den som bara vill sprida bilder och vila från alla andra inlägg (läs irrelevanta företagsuppdateringar) eller saknar tid att uppdatera sin blogg. Mest poppis bland +21 år. Själv har jag lite svårt för att mina bilder hamnar i en bildström till som sen ska fogas ihop med alla andra. Därför fotar jag med mobilkameran och laddar upp bilderna i Instagram. En annan anledning till att Instagram hänger löst är att det bara fungerar i mobilen. Instagrill och Instaport fixar problemet men då blev det ännu ett steg för att få en bra funktion. Hur länge det kommer vara roligt och vem av Instagram, Twitter och Facebook som jag så småningom väljer bort? Ingen aning.
  • Tumblr – en plattform som främst används av yngre. Jag har testat men inte blivit fast alls. Stora fördelen är att den fungerar i mobilen, platta OCH dator utan massor mellanprogram. De har funnits länge och har sin målgrupp. Perfekt för dig som vill nå unga konsumenter.
  • Flkr -dela och lagra bilder. Jag föredrar andra lagringsplatser för mina bilder men för företag är det ett väldigt bra upplägg att göra bilder tillgängliga för journalister och målgrupp. Framförallt som bilder på Facebook är svåra att få upp på Pinterest och dela utanför Facebook. Jag tycker Flkr är bäst för den med kreativt jobb som inte jobbar med ljud. Fotograf, stylist, arkitekt, reportrar för att bara nämna några. En väldigt blandad målgrupp med stor bredd.
  • Facebook – precis som med Instagram tar jag inga bilder direkt med Facebook. Jag fotar och laddar upp dem jag vill dela ut. Bilderna hamnar i ett sammanhang, än mer än Instagram, du kan lägga upp hela serier på ett annat sätt ex. Fördelen och nackdelen med Facebook är bredden i målgruppen. Här finns alla men för att det ska fungera ställer det krav på att du städar i ditt flöde kontinuerligt. Som företag räcker det ofta inte med en Facebook sida om du vill kunna dela artiklar, pressmeddelanden och bilder utanför Facebook. Då behöver du komplettera med en egen webbsida, Flkr, MySpace eller My News desk.
  • Google +, LinkedIn – Bra till mycket, även att sprida bilder och dela ut information. Google+ fungerar bäst för att samla information, göra undersökningar och debatter innan du lanserar. Det är (ännu) ingen bra lösning för att driva konsumentköp. LinkedIn har en väldigt aktiv men tyst målgrupp, här skrivs inget i onödan och delas/kommenteras väldigt lite. Bra för att nå enskilda grupper men det finns andra forum som är bättre även på det.

Vilken som fungerar bäst? Det går inte att ge någon allmän rekommendation för vad just du ska göra. Jobbar du mot industriföretag med upphandlingar kommer My Space vara lika fel som My News Desk skulle vara för ett oberoende indieband. Var skulle du leta efter det du vill sälja?

Fördelen med att sticka ut i mängden är inte allt i ett samhälle som baseras på att söka, då behöver man trots allt ha någon form av grupptillhörighet för att bli hittad. Och man måste hela tiden vara beredd på att (för)ändra sig.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: