När gränsen är nådd

Bild

Jag kommer ihåg när upproret mot telefonkatalogen startade 2006. Få produkter har varit så uppskattade under sin livstid och så lite saknade efter sin snabba sorti. (Förmodligen har människor utan tillgång till dator och mobil en annan åsikt.)

De senaste dagarna har funderingen kring en annan kär produkt dykt upp. När säger vi nej tack till IKEA katalogen? Världens mest tryckta, 198 miljoner exemplar varje år. Den katalog som gav oss anledning att vakta brevbäraren, sätta skyltar på dörren ”ja tack till IKEA katalogen” och som kunde rädda en hel vecka av VAB och snor.

Men nu har något hänt. I hela mitt flöde av livslevande och digitala möten med människor pratas det noll och inget om den nya katalogen. Mest några reflektioner som ”Oj, när kom katalogen?” och intresset för katalogen är väldigt svalt. Minst sagt. Det brukar vara en av årets största nyheter. Nu är inte det här någon statistiskt säkrad undersökning, människorna jag mött kan inte sägas vara ett tvärsnitt av befolkningen. Ändå törs jag säga att förändringen är på g.

Vad ska vi gissa på? Om tre till fem år är IKEA katalogen historia? HM, Ellos, Biltema med flera kan nog få några år till men sen kommer det vara svårt att försvara miljöpåverkan och ekonomin i att trycka kataloger.

Katalogen är död. Länge leve magasin.

PS: Vem behöver katalogen när IKEA är så här bra varje dag? Utan att jag behöver fota med en app i papperskatalogen… Jag gillar papperstidningar (också) men IKEA katalogen känns hopplöst passé, för mycket information i papper. I dag gör vi moodboard på Pinterest, inte klipp och klistra på kartong som för 5 år sen.

Annonser

One comment

  1. […] är gränsen viktigare än mellan papper och webb. Och vi kan inte lasta religionen för den här sortens […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: