Styrdokument – av eller på?

”Styrdokument – så tråkigt och onödigt! Allas skräck och fasa. Massor arbete, helt i onödan. Konsulter och byråer tjänar pengar, det blir aldrig färdigt och aldrig används. Vem bryr sig om ett styrdokument? Ska vi bara ha en massa ”mähän” som gör utan att tänka?”

Inställningen till styrdokument är kanske det enklaste sättet att få reda på företagskulturen? Det kommer snabbt visa om det är ett hierarkiskt styrt företag med ”mähän som inte tänker” eller en bunt ögontjänare som säger men inte gör. Eller ett ställe där alla gillar styrdokumenten utan att vilja förstå. Sen finns det faktiskt en hel del företag som lyckas något alldeles vansinnigt väl, företag där det goda ryktet och alla kunders preferens är kommunikationsplattformen förkroppsligad.

För ett av de vanligaste styrdokumenten är just kommunikationsplattformen. Förutom många tidningar finns det två exempel inom retail som är mina favoritexempel. De har båda en kommunikationsplattform och ett manér som är glasklart utan att företagets affärsidé och nyckeltal finns med som en avsändare i varje annons.

BildBildBild

Svenssons i Lammhult – oavsett om det är en lastbil, platsannons eller bilaga är känslan med. Tonen är halvtorr och artig, elementen snygga men ganska basic. Servicen ska synas, många produkter som är välkända samsas effektivt. Känslan sitter mer i säsongen än stylade miljöer. Misstänker att det arbetssättet kapar arbetstid och kostnader, pengar som istället kan investeras i medietid.  Mest beundrar jag att det är så genomtänkt i praktiska saker utan att det sänker ambitionsnivån visuellt. Inte ens i en platsannons genas det. Nästa guldstjärna är för att Svenssons lyckas variera så att det aldrig blir tråkigt. Tråkigheten är den som oftast drabbar hårt hållna manér.

BildBild

Granit– redan nämnd här och i flera andra inlägg. Men jag slutar aldrig förundras över att Granit alltid bjuder på ett bra besök. Att deras sätt att uttrycka sig i text och bild är detsamma i ord och handling. Det finns inget påtvingat säljande i deras sätt att möta mig. Tonen är avslappnad utan att bli kladdig. Där Granit framförallt utmärker sig är förmågan att vara effektiv. I allt från sortiment till det mest anmärkningsvärda, de kan konsten att hålla en kort och nöjd kö! Jag handlar för 35 kr och känner mig glad. Jag handlar för 1000 kr och får lite mer hjälp. Hanteringen av servicenivån är precis så subtilt som alla butiksägare drömmer om. Hur lyckas Granit? Bra fråga. Svaret skulle jag vilja höra utan omvägar, ”straight from the horse’s mouth”.

Det finns självklart många fler bra exempel på styrdokument och kommunikationsplattformar som fungerar. Här är exempelvis listan över världens mest värdefulla varumärken. Är det samma sak som att styrdokumenten är bra? Sitter processerna? Till viss del kanske, men flera varumärken på listan har haft problem med lönsamhet de senaste åren och det kan inte bara skyllas på konjunktur. Hänger det ihop, lönsamhet och kommunikation? Det är svårt att jobba med marknadsföring och inte tro det. Man kan låta sig inspireras av världens mest värdefulla varumärken men det är samtidigt svårt att i detaljerna hitta arbetssätt och exempel som man har nytta av. Mindre företag som Granit och Svenssons hade aldrig fungerat med Microsofts styrdokument för kommunikation.

Men en gemensam sak finns hos alla framgångsrika företag, stora som små. De har lyckats få alla att gör sitt yttersta för att leva upp till företagets goda rykte. En del är att skapa den stämningen, en del är att anställa butikssäljare utifrån deras personlighet. Mitt dreamteam skulle dessutom ha en massa erfarenhet från:

  1. Äldrevård – ansvar och teamwork
  2. Granit – affärsmässig service och vikten av ett äkta leende
  3. Åhléns – arbeta i motgång är också en bra erfarenhet
  4. Hotellreception – snabbt, modigt, ansvarsfullt, kreativt lösa uppkomna problem

PS. Ett styrdokument behöver inte vara komplicerat. En ”does and don’ts” är ofta det bästa alternativet. Om inställningen till styrdokumentet säger det mesta om företagskulturen kanske framtagandet av styrdokumenten säger det mesta om ledningskulturen?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

itmamman.se

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: