Dagens Saxade -Tråkigt!

Möbelbranschen brukar skämma bort oss med snygga bilagor, annonser och en stor del ”köpta” reportage på TV och i tidningar. Därför blir jag lite besviken när det mytomspunna och snygga Nordiska Galleriet gör en så här tråkig bilaga. Det fanns säkert ekonomiska begränsningar, det var kanske ont om tid men varför välja den här lösningen? Fota butiken eller hemma hos några stamkunder hade varit mer intressant. Eller varför inte vara kreativ med bara text som att skriva en hyllning till deras vackra möbler eller konsten i att möblera ett hem under ett helt liv? Bara köra PR/Gerilla hade också varit ett fullgott alternativ. Det finns många vägar för att snabbt och billigt ta fram en bilaga som hade utmärkt sig. Och ändå behålla möjligheten att sälja utrymmet till leverantörerna.

Konkurrensen i möbelbranschen är hård. I Stockholm tävlar bland annat Svenssons i Lammhult, Länna Möbler, Gösta Westerberg Möbler, Nordiska Galleriet och Ekerö Möbler om samma köpstarka medelklass. De möter även konkurrens från något exklusivare NK Inredning, Svenskt Tenn, Garbo Interiör, R.O.O.M, Bukowskis Market och andra auktionhus. Som om det inte vore nog finns det dessutom kedjor som BoConcept och Bolia som med eget sortiment delvis har samma målgrupp och så förstås den stora blågula jätten, IKEA. För att inte glömma någon så har vi även Svenska Hem, Folkhemmet, EM och en rad andra fristående butiker och kedjor som simmar omkring och har sin publik men med mer diffusa eller spridda konkurrensfördelar.

Mitt intryck av möbelbranschen är att kunden gör sina val utifrån om man väljer signaturmöbler, praktiska val eller modevaror.

Signaturmöbler – utvalda möbler som man i målgruppen inte köper kopior av. Stolar, byråer, fåtöljer, mindre bord, lampor och detaljer. Vi vet vem som ritat orginalet, när det skapades och vi vårdar ryktet om dessa produkter ömt. De är enkla att flytta runt och ryms var vi än flyttar. Om man inte har råd just nu väntar man, köpa en modevara är inget alternativ, eller tullar på krediten.

Praktiska val – en funktion ska fyllas och pengar kan sparas på att göra smarta val. Ofta en produkt som utsätts för hårt slitage och samtidigt är valet av produkt starkt påverkat var du bor just nu. När vi ska flytta blir produkten kvar eller säljs. Garderober, bokhyllor, soffa, mattor och större bord är det som är våra praktiska val.

Modevaror – vad som räknas som modevaror är helt beroende av hur intresserad av signaturmöbler du är. För den som köper matstolarna hos Svenssons är det möjligtvis kuddar, överkast, mattor och filtar som man kan tänkas köpas hos Mio, HM Home, Rusta, Nordic (konkurs 2011) och Ilva. Men så finns det en ganska stor målgrupp som inte funderar över original, där priset istället har stor betydelse. Därför väljer man bord, stolar, lampor, fåtöljer och detaljer för att man gillar trenden. Det här är tillfällig inredning, ofta på ett tema, som byts ut med jämna mellanrum och då säljs på Blocket.

Men möbelbranschen konkurrerar kanske minst inom branschen och mest med andra aktiviteter? Ny soffa eller utlandsresa? Matbord eller diskmaskin? Nya vinterkläder till barnen eller matta? Med hjälp av låga lager, ta betalt för service och egna avbetalningslösningar för kunden verkar de flesta stå sig väl i konkurrensen och överleva på en ganska låg omsättning trots allt. Till vår stora fördel som får tillgång till ett stort och varierat utbud av möbler och butiker.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

itmamman.se

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: