Webbläsare – en ständig kamp

Bild

Smaken är som baken, bred. Även när det gäller hallon.

Vilken webbläsare man väljer är för användaren en smaksak. Ett enkelt beslut som man snabbt ändrar. Oftast byter vi för att få en snabbare webbläsare eller för att någon webbsida (läs bank och bokning) fungerar bättre i den ena eller andra. (Eller också är man djupt förälskad i iGoogle och härdar ut genom olika versioner och krånglande e-signaturer och e-banklösningar… )

Idag är mer eller mindre alla vanliga ”läs-titta-film” webbsidor och kampanjer anpassade för alla webbläsare. Det kan vi delvis tacka Java och Flash för. Det fungerar inte alltid, framförallt inte mobilt, och det är inte den slutgiltiga lösningen (finns det sådana inom webb?) men med lite perspektiv har det inneburit mer gott än ont. När det blir problem för en ”vanlig användare” är det oftast någon form av formulär som ska användas. Företag blir å andra sidan duktigare på att förebygga, ex Skatteverket som har en kort och bra information om vilken webbläsare de stödjer.

Men det är inte alla gånger det är så enkelt att byta eller anpassa innehållet. För en systemansvarig är webbläsare inget som företaget byter i en handvändning. Det är ett affärsbeslut, en fråga om kvalitetskontroll, säkerhet och en del i en stor lösning. Systemutvecklare arbetar allt mer med att anpassa tjänster/mjukvara till alla operativ, webbläsare och version men det är faktiskt ett större problem än man kan tro. I samma stund som en ny version av ett operativsystem är släppt måste system börja anpassas, samtidigt kommer det dröja flera år innan gamla webbläsare är uttjänta.

I användarnas era är kanske en av de största utmaningarna för en systemansvarig att få förståelse kring ”varför det inte bara är”. Uppgradera 95 användare till den allra senaste versionen av operativsystem och webbläsare är kostnader, anpassningar och mer kostnader innan effekten blir en tillgång till företaget. Hur värderar man effekten av ännu lite mer tillgång?

Men det finns en lösning som underlättar. Även om det verkar som att utvecklingen av interna företagsapplikationer drivs av marknadsavdelningar och andra enheter i första hand. Här en artikel om interna appar. Jag tvivlar starkt på att någon kan gå förbi it-avdelningen med utvecklingen av en intern applikation utan att få deras godkännande i frågan. Initiativet må komma från övriga organisationen, tidigare har det blivit ett nej men med en app är det görbart. Applikationer förenklar för systemansvariga att möta användarnas krav på tillgång och de kan ”enkelt” gå runt problem med webbläsare, versioner och mjukvara.

Läs mer om webbläsare här, för som FS Data säger ”webbläsare är religion”:

http://blogg.tkj.se/internet-explorer-statistik-mars-2012/

http://www.whatbrowser.org/sv/

http://www.fsdata.se/blogg/darfor-ar-opera-den-basta-webblasaren/

http://www.howtogeek.com/110243/6-great-alternative-browsers-for-your-android-device/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=020412

http://www.edvinssonsblogg.se/snabbaste-webblasaren/

http://www.idg.se/2.1085/1.318484/html5-i-stallet-for-flash—video-pa-webben-for-alla

Med Html5 inom räckhåll ser framtiden ljus ut, trots att det knappast är utopia. Vi bör kanske ställa in oss på att det inte finns en lösning för alla? Det finns ingen allenarådande lösning som fungerar med allt. Det finns ingen lösning som fungerar för alltid. Tack och lov fortsätter vi hela tiden tänka ”men, tänk om man kunde göra så här?”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: