Sortering – ständigt pågående

Bild

Inför beslut, stora som små, delar jag nästan alltid upp frågan i tre delar för att veta vad jag ska göra:

  • Praktiskt beslut
  • Känslomässigt beslut
  • Estetiskt beslut

Det är sällan något är antingen eller, oftast hamnar några poäng i varje del. Resultatet ger mig en fingervisning om vad magkänslan säger mig att jag behöver. Saker kan flyttas mellan rutorna beroende på hur livet ser ut i stort. När det varit ont om tid en längre period tenderar mycket att hamna i den praktiska rutan. Sen när solen skiner och dagarna blir oändliga förflyttar sig preferensen ganska raskt. Det är de besluten som brukar vara mest långlivade.

Vad händer då när man ska fatta beslut åt andra eller ta fram ett underlag, göra en analys och komma med en rekommendation? Tyvärr tar kanske det praktiska över, det som går att jämföra och bevisa. Det känslomässiga och estetiska är individuellt, när en hel grupp ska enas om beslut blir det oftast den med starkast röst som vinner. Eller den som har ett bra trovärdighets-CV i beslut. Kvar står tvivlarna, tysta, och den gruppen kommer få fler och starkare anhängare allteftersom tiden går. Missnöjet med beslutet alla var eniga om är ett faktum.

Det tar tid och diskussion att enas känslomässigt. Lika mycket öron som mun, lika mycket hjärna som hjärta. De som lyckas ena sitt företag, sin ledning, sin avdelning eller sin familj kring beslut och även ta med det känslomässiga har vunnit mycket. Och kanske att man inte behöver göra den resan varje gång om man en gång för alla enats om känslorna och estetiken?

”Jag tycker att våra datorer är dåliga. Min PC är ful, tung och går inte att använda på bussen. Jag kommer inte åt systemen heller. Min egna är mycket bättre och snabbare. Vår it-avdelning är usel, de förstår inget” 

”Vårt kaffe är så dåligt. Det är odrickbart. Man måste göra minst tre koppar i en för att få smak och blanda med choklad. Och så går det inte att fylla på min stora take-away mugg heller. Kaffemaskinen på mitt förra jobb var mycket bättre. Typiskt ledningen, själva dricker dom mocca-master kaffe. Svindyrt.”

Användarens bedömande har förmodligen väldigt lite att göra med hur it-avdelningen valde datorer eller kaffemaskinen köptes in. Eller har den det egentligen? It-avdelningen satte kanske säkerhet, snabbhet, service och pris på sin lista. Praktiska beslut. Nja, kanske inte. Säkerhet, snabbhet, service och pris bedömdes utifrån it-avdelningens ofta ganska känslomässiga preferenser om varumärken och produkter. Hur påverkade var vi när frågan ställdes om vilka parametrar vi skulle jämföra? Hade vi inte redan innan bestämt oss för vad som var viktigt? Ingen beslutsfattare är mer än människa och vi är (tack och lov) både rationella och emotionella, oftast huller om buller.

Sen blandas rationella argument med emotionella. Användaren är i regel emotionell och pratar om uppfattningen. Inköparen hänvisar det rationella underlaget. Frågor som ”dyrt” ska bemötas och förklaras. Kanske att den som beställde kaffemaskinen hade service som viktigaste fråga eftersom den förra alltid var trasig? Kanske att behovet av att ta med kaffe i en stor mugg inte framgått? Kanske att det billigaste var en bryggare till en liten avdelning? Kanske gick det ut en förfrågan om hur alla på företaget ville ha sitt kaffe? Som du inte hade tid att svara på?

För det är nästa fråga. Hur ska man ta reda på vad alla verkligen tycker och sen informera alla om beslutet utan att dränka företaget i interna frågor? Hur lång tid ska valet av en kaffemaskin egentligen få ta? Mer om det en annan gång, men det börjar på prio och slutar på ritera. Och är starkt kopplat till tillit. 

Så mest nytta av min lilla beslutsmodell har jag för att komma ihåg hur jag resonerade kring beslutet och varför jag valde si eller så. Som att vinterjackan aldrig är överdrivet varm och inte tål väta, jag valde den för att den är snygg och bra längd till min ringa längd. Det värmer mer än jackan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärkleksförklaring till Internet sedan 1997

Zeldman on Web and Interaction Design

Web design news and insights since 1995

IT&Telekomföretagen

And Out Came the Wolves

http://closetomarket.com/

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Nyheter

And Out Came the Wolves

McKinsey Insights & Publications

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

Joinsimon.se

And Out Came the Wolves

Judith Wolst

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Innovative communication from Sweden with love

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Fine Little Day

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

Trend TabletTrend Tablet

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

Gizmodo

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: