Dagens saxade – var tar läsarna vägen?

I den orvestomätning som redovisas idag står det klart att många tidningar är i fritt fall. Beror det på att vi vill läsa gratis på nätet? Nej, knappast i det här fallet. Majoriteten av innehållet går inte att läsa på nätet. Det är inte upplagt eller (i bästa fall) låst för prenumerationer. Dessutom skulle jag vilja veta hur mycket försäljningen av tidningar ökar totalt sett eftersom så många tidskrifter har lanserats senaste åren.

Men för att behålla intresset uppe för månadsmagasin är det kanske det omvända som behövs. Dela ut innehållet på nätet så att vi i vår tur kan dela, visa och peka. Det behöver inte vara hela artikeln, en liten del av den räcker gott som aptitretare. Enkel lösning för att betala på plats. Reportage med och utan annonsavbrott som TV och Spotify. Är det någon som testat det? Tidningarna behöver vara mer aktiva på nätet även i andra forum så att de får den cred de förtjänar för reportage och bilder. Pinterest är en plats där alla mode och inredningstidningar skulle kunna hitta nya prenumeranter i nya kanaler.

Hur ska man kunna ta betalt? Reklamköparen betalar om tidningen/websidans kund är värt något. Hur ska vi veta det? Uppfattningen hos reklamköpare är att mätningen av banner, bloggar, facebook, websidor mm inte är tillförlitlig. Den är snårig och svår att följa, visar glädjesiffror som saknar relevans för det ger för lite action. Du redovisas ett resultat om att 100 000 läsare kan se din annons och ska vara nöjd med att 0,01% har klickat.

För att hitta en bättre betalningsmodell för webreklam tror jag vi måste mäta effekt. Vi måste mäta vem som ser, klickar, skickar vidare, delar ut, lägger upp på sin blogg och hela vägen till köp. Sätta målen från början och anpassa budskapet till webben, här finns möjligheten att gå direkt från att se till att köpa. Vi måste ner till grunden och sluta agera på webben som vi gör i papper. Det är en ny kanal, nya vägar spåras för fullt.

Så varför väljer så många annonsörer att kopiera tidningsannonsen och inte göra någon landningssida eller låta kunden bestämma sig på plats? Det steget hade också varit enklare om tidningarnas webb hade varit mer aktiv. En annons i en tidning som ger dig inlogg till reportage på webben, ditt besök betalas av annonsören som i sin tur kan lägga upp en action i reportaget. Tänk om och tänk nytt, webb är inte papper!

Konkurrensen om kunderna ökar, må bäste hen vinna!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

itmamman.se

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: