Goda exempel på tjänsteföretag i sociala medier

Sociala medier kan användas på många olika sätt. Det är snabbt, det är dialog och det är som kanal billigt. Men att välja sociala medier för att det är billigt är en dålig strategi. Bra innehåll kommer kosta pengar men framförallt engagemang och kreativitet. Sen får man ta kunders reaktion med en dos förnuft, det är inte alltid de som skriker högst som är flest. Höstens diskussion i sociala medier om HM och Lindex barnkläder är ett bra exempel på en åsikt som fördes fram med buller och bång men efter några dagar var det ”rösta med fötterna om det inte passar” som var i majoritet.

Det finns flera goda exempel på företag som säljer saker till privatpersoner som lyckas väl på Facebook. Det finns många riktigt bra konton på Twitter som får ut sitt budskap till press och ambassadörer. Twitter är en bra plats att börja rulla snöbollen. Facebook är bra när snögumman växer, när det finns en volym att arbeta med.

Facebook och Twitter är för övrigt nerlusade av företag som arbetar med webb och kommunikation som inte lyckas nå ut med sin egen produkt. Intressant. Kan vara samma fenomen som att reklambyråer generellt har väldigt dåliga hemsidor och kampanjer trots stor framgång med kundernas dito. Men lite vidare tänk från fler företag om att även tänka LinkedIn, Google+, MySpace, Flkr, Pinterest eller kanske till och med Instagram för att bygga sin kommunikation hade varit upp-piggande! Om man inte lyckas på FB, varför vara kvar och inte istället testa en annan plats?

Här är en lista på företag som är starkt beroende av sina företagskunder, en del renodlade BTB företag och en del inte. De har i vilket fall lyckats använda sociala medier för marknadsföring, kundtjänst och dialog trots stundtals ganska komplexa produkter.

Joors – en kundtjänst länkad till Facebook. Snyggt och enkelt. Bra aktivitet från både kund och Joors.

Synersoft Technologies – är dåliga på att binda ihop sin hemsida med sociala medier men är duktiga på att få ut känslan med företaget. Här läggs lite energi på att sprida produkterna, istället berättar man om inställningen till livet. Intressant upplägg.

Spacialists – ett företag jag snubblade över via LinkedIn och blev djupt imponerad av. Teknik, arkitektur men istället för att lägga tid på att berätta allt om det visar man upp resultatet. Väcker aptiten!

Tidningen Chef – använder sociala medier för att lyfta fram det aktuella och låta sin vision lysa igenom i varje inlägg. Kortfattat, dagsfärskt och med stor variation. Det är bra gjort att få ut så mycket budskap varje vecka utan att det blir rörigt eller tjatigt.

.SE – verkar ha en klar strategi för när, vad, var och hur som ska skickas ut i etern. En organisation med många intressen och sidor som ändå lyckas hålla ihop den röda tråden och anpassa tonen i inläggen efter vem som kan tänkas läsa.

PSFK – använder Facebook, LinkedIn och Twitter med flera kanaler för att hålla intresset och lågan brinnande kring konferenser, seminarier och rapporter. Man sprider all sin kreativitet frikostigt omkring sig. Inspirerande!

Hubspot – med tanke på att Hubspot arbetar just med web är det kanske inte så konstigt att de är duktiga. Å andra sidan finns det gott om liknande företag som inte lyckas alls. Ligger på gränsen till att dränka mottagaren stundtals men när man behöver deras kunskap är de bra att följa och slå på flödet från.

Berghs Reklam – som med Hubspot, kommunikation oavsett kanal borde Berghs äga. Så har det inte alltid varit men de sista åren har de hittat ton och bra balans i innehåll och lyckats väcka engagemanget hos elever och gästföreläsare.

Give it forward – bra action i detta karriärsnätverk. Söker och sprider för fullt.

Två företag mer inriktade på konsumenter som ligger högt på min gilla-lista:

Proviant – har tappat i tempo vilket är tråkigt. Fram till i somras var deras inlägg lockande och ledde till flera besök och rekommendationer. Men ibland är engagemang kopplat till enskilda individer, utan att veta så gissar jag att så är fallet här, och när de slutar så försvinner företagets närvaro. Synd på så rara ärtor.

Brukshuset i Tällberg – tänk att målarfärg kan vara så intressant fast man inte ens har ett hus att måla? Balanserar bra mellan att vara privat, inkännande och ändå proffsig i tonen.

Sen har vi de stora företagen, med resurser och stora möjligheter att göra något utöver det vanliga

Visit Stockholm – med en allt som oftast hopplöst seg hemsida är det tur att deras pigga Facebook-sida finns. En självklar kanal för att hålla mitt intresse uppe men trots allt är de ganska ensamma i sin genre.

TDC – en dansk sida som har en skön ton i inlägg och dialog med kunderna. Mycket känslor vilket utmärker dem.

Telia – har olika lösningar för sociala medier och paketerat dem väl. Framförallt mot företag är det väldigt inspirerande. Telia är långt från stort-bolag-talar-till-folket, här finns det mycket att lära för banker, försäkringsbolag och elbolag…

Tele2 – är precis så galna som man förväntar sig av Tele2. Högt och lågt, mer pop än dansband helt enkelt.

Spotify – har lyckats behålla sin uppstickarton trots en allt större etablering. Rock’n roll i kommunikationen och mindre om tjänsten och mer vad den faktiskt ger, massor bra musik!

SAS – har använt sig av sociala medier för att hantera flera kriser. Askmoln och avhysning av flyktingar ex. Men samtidigt får man ut kampanjer och lyckas hålla en god ton till sina kunder och följare. Står stadigt i stormen utan att bli oförskämd eller osaklig.

SEB – var ganska tidiga med att lägga över kundtjänst till Facebook och visa alla små och stora problem som kunderna kan tänkas ha. För det är oftast det som inläggen handlar om, det är sällan nöjda kunder uttrycker sig, och att istället för att ducka för problemet visar man hur även en molnig dag kan bli solig.

Listan kan göras oändlig, det finns många bra företag. Men också många som utan inspiration och glädje finns där för att man måste, som inte mäter resultatet och förändrar tills det blir bra. Det mest utmanande med sociala medier är trots allt att man är inte bättre än sitt senaste inlägg.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: