På senare tid har det varit många nyheter som lanseras med buller och bång. Det dras upp stora rubriker inte bara i kvällspressen utan även i respekterade tidningar som DN och Svenska Dagbladet. Radio och TV ger nyheten stort utrymme. Man lyckas snabbt få hela Sverige att bilda ett drev och starta protester, facebook-grupper och bojkotter.
Det har varit allvarliga saker som att väga äldres blöjor, vanvård, barn som lämnas på parkeringsplatser, barn som ska utvisas ensamma till ett land där föräldrarna inte finns. Nu senast är det Parken Zoo i Eskilstuna som har ljugit om djurhållningen och kraftigt vanvårdat sina djur.
Men i flera fall har det visat sig att vi saknade en pusselbit, det var inte hela sanningen som rullades upp. Carema hade nyligen köpt Koppargården och höll som bäst på att rusta upp och få ordning på problemen från den tidigare ägaren. Väga blöjor är en del i utprovningen av inkontinensskydd för att det ska bli så bra som möjligt. Pojken hade inte blivit lämnad för att han tränat dåligt, han bråkade med sin pappa som körde iväg några meter innan pojken fick hoppa in i bilen. Flickan är i Sverige för att hennes mamma lever under skyddad identitet och för att de ska kunna förenas ska både mor och dotter flyttas till Frankrike. Det här är bara några saker som visat sig vara väldigt fel vinklade, där problem som inte finns skapas och nyheten får större utrymme än den förtjänar.
Det är som sagan om Peter och vargen, journalister och media skriker”fara” för något som visar sig vara helt ofarligt. Eller som Big Brother. För några år sen satt vi som klistrade vid dokusåpan där människor släppte all kontroll och lät lustar och humör härja fritt. För att fortsätta locka oss blev aktiviteterna allt värre men någonstans på vägen blev vi istället blasé över avsugningar och tjuvnyp till onsdags middagen. Nu är Big Brother nedlagt. Nu är det Parken Zoo som vi förväntas rasa över. Vi får väl se när hela bilden kommer i dagen…
Kan det ha något att göra med att 90 % av alla nyheter i varje tidning numera har skrivits av TT och är lika överallt? Kan det ha något att göra med att radio, TV, tidningar efterlyser nyheter men redan från början valt sida? Nästan varje dag efterlyser P3 Nyheter ”någon som blivit behandlad illa av företag/myndighet x”. Idag annonserade SvD efter ”dig som haft problem eller upplevt något otrevligt i tunnelbanan”. Vad hände med alla som åker varje dag och är nöjda och inte upplevt något hemskt? Är den upplevelsen inget värt när reportaget om tunnelbanan ska skrivas?
Oavsett varför är situationen i media sorglig. Kom tillbaka – vi saknar er!