Om du söker goda exempel inom BTB med en hyfsat osexig och komplex produkt, ett okänt varumärke och lite marknadsresurser är det här ett lysande case.
Draftit ligger i Malmö och erbjuder små och stora företag avtalsmallar för allt du kan tänka dig. Allt är ständigt uppdaterat och aktuellt, helt webbaserat. De har gjort något som många företag bara drömmer om, de har nämligen ett nyhetsbrev som kunderna läser och gillar! När ett företag säger att ”vårt nyhetsbrev är en bra marknadskanal” brukar det vara en sanning med modifikation. Men inte i detta fallet.
Nyhetsbrevet kommer ut varje månad och är fyllt med unik information om de avtal, lagar och regler som intresserar målgruppen. Produkten finns på webben, inte på papper och man förklarar och motiverar den delen snyggt. Du kan använda formulär som personalhandboken och sen publicera den på ditt eget intranät ex. På hemsidan ger man konkreta tips om hur du bäst använder produkterna, tips som dessutom uppdateras och är dagsfärska. Språket är korrekt men enkelt. Du kan boka tid för en demonstration av systemet, bra service!
Hur svårt kan det vara att få det så här bra? Mycket svårt, faktiskt. Tänk så mycket material, innehåll, möjligheter, gränssnitt och integration som Draftit valt bort på vägen! De har förmodligen en klar och enad bild kring målgruppen och håller stenhårt fast vid sin röda tråd. Imponerande!
http://www.draftit.se för den som vill se själv
Som redaktör på Draftit var detta mycket trevlig läsning, tack för goda ord!