Lässtress

Jag började läsa tidigt i livet och har sen sex års ålder plöjt ett antal böcker varje år. I en del perioder mer än andra. Klassiker har blandats med nytt. Och ändå. Så mycket att läsa och så lite tid. Upptäcker varje vecka minst en bok jag skulle vilja läst och på det två-tre nya böcker.

Filmer, musik och numera podcasts adderas också till den där ”vill hinna med” listan. Fast på något vis så klämmer jag in det, ett öra lånas till musiken, ett öga till filmen. Två öron, och även ögon, kan absolut sysselsättas när resten av kroppen tränas. Men med bok krävs koncentration. Sen barnen föddes hinner jag på ett år med max 7-8 böcker. Jag vill, vill, vill, vill hitta någon form av ordning för att läsa mer. En bok i veckan hade jag varit nöjd med. Var finns de fem – sex timmarna?

Bild

Böcker jag ska skaffa

  • Sex and the single  – Helen gurley brown
  • Den kvinnliga mystiken – Betty friedans
  • Amanda Svensson
  • Jonathan Franzen frihet
  • Jonathan Franzen tillrättaläggande
  • Främling, vad döljer du för mig? Marcus Priftis
  • Anna Karin Palm – snöängel
  • Peter Fröberg – sång till den storm som skall komma
  • Det var jag som kom hem till dig – Nina Hemingson
  • Winterson – det finns annan frukt än apelsiner
  • Winterson – varför vara lycklig när du kan vara normal?
  • Nina lekander – hästar, män och andra djur
  • Självbiografi – Jonny Rotten
  • How to be a woman – Caitlin Moran
  • Om jag var din hemmafru – Lotta Lundgren
  • Köttfri måndag – Paul MC cartney
  • Karl Ove Knausgård – Min kamp
  • Mitt instängda hjärta – Marie Ndiayes
  • Simona Ahrenstedt – Betvingade

I bokhyllan samsas över 50 olästa pocket, var och en helt fantastisk. Alla inköpta innan iPaden tog över som format för 2 år sen och nu lagras runt 20 olästa böcker där.

Talböcker – gärna! Men tillskillnad mot podcasts och film har jag svårt att lyssna på bok och träna eller jobba samtidigt. Dessutom är urvalet av talböcker ganska mediokert.

Slutar läsa bokrecensioner på obestämd framtid. Ett löfte lika svårt att hålla som att sluta äta godis. Denna lässtress. Och då har jag inte ens nämnt jobblitteratur som är minst lika spännande att förlora sig i.

Bild

2 kommentarer

  1. Känner igen! Det går i perioder det där. Typiskt nog tycker jag också att man hela tiden har lika stor LUST att läsa, men det är olika hur mycket som det är möjligt att klämma in och få läst.

    1. Sant!

      Skickat frn min iPhone

Kommentera

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

itmamman.se

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

