Imponerande skolarbete

It-mamman skiver om sin klass och deras arbete med att göra en bok. Läsvärt om kreativt skolarbete. Källkritik och en lång rad andra saker som de lär ha nytta av hela livet. ”Hej, vill du vara med i vår bok?”. Vilken fantastisk styrka att bära med sig vetskapen om att det lönar sig att fråga.

På temat unga och webb har det varit mycket inslag om Facebooks vara eller inte vara. De flesta av analyserna tar jag med en nypa salt. Ingen verkar gilla den som leder och slutsatserna blir bara vidlyftiga. Jakten på missnöjda kunder och mottrender blir rubriker utan eftertanke.

Men en sak kring Facebook är att tjänsten blir allt mer komplicerad. (Även Linkedin lider av samma sjuka.) Funktioner och inställningar läggs på i en strid ström, gränssnittet är knepigt och på det kommer sen tacka-nej-stänga-av-funktionerna som vi ska lära oss av.

Om Facebook i nuvarande uppställning hade lanserats i dag, hade vi blivit lika hängivna? Eller hade det känts lika komplicerat som Google+ gör för flertalet?

Det finns många likheter med Microsoft för fyra-fem år sen. Från början en enkel tjänst som gick att förstå på en kvart och som ”alla” kunde använda till 90 % utan kurs. Sen ville marknaden ha chatt, kopplingar till sociala medier, möjlighet att dela upp flöden, ringa från tjänsten, kalender kopplat till kontakter, starta kaffemaskinen via outlook osv osv osv osv. Allt som vi bad om fick vi. Men ingen vanlig dödlig kunde hitta tjänsterna och än mindre lära sig använda dem.

Nu är Microsoft på g igen. Funktioner byggs ihop på ett enklare sätt. De deltar inte längre i ”längst-funktions-lista-vinner” och se vilken skillnad det gjorde. Både för vinsten och kundnöjdheten.Och vem vet, snart kanske inte flest-fält-i-kontakter känns självklart att erbjuda utan de fält som bäst speglar behovet 2013.

Om Facebook ska vara något mer än en single-sign-on tjänst om 3-4 år kanske det är dags att börja rensa upp i gränssnittet? Bara en tanke.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: