Dagens saxade – Nya tider är tuff skit

Den här artikeln är från 2011 och handlar om vår konsumtion av reklam. De senaste två veckorna har jag sett den här bilden från samma artikel, 1 år och 4 månader gammal, i tre olika presentationer för att visualisera vår konsumtion av media.

Bild

Något säger mig att Clear Channel kanske börjar märka av förändringen av var vi har blicken? Trots alla försök att få ihop printreklam med webben via QR koder med mera. För det är inte så stor nytta med en QR kod när blicken inte ens är där.

2011 lyssnade jag på Apegroups föreläsning under Webbdagarna i Göteborg. Det var Daniel  som hade en helt glimrande, enkel slutsats om QR taggar och komplexiteten i att använda dem. Flera föreläsare hade hyllat själva tanken på vad en QR tag kan göra. Daniel visade verkligheten och alla moment som krävs. Kortfattat: det kräver väldigt hög motivation!

Såhär i inledning av 2013 skulle jag vilja säga att det har nog försvårats ytterligare. Först ska du få någon att titta på stortavlan, släppa mobilen och verkligen se vad som hänger upphängt just idag. Se att de affischer med budskap som ska väcka dina känslor och en upprörande/sexig/vacker/knasig bild nu är utbytta mot nya affischer med texter som ska väcka dina känslor och en upprörande/sexig/vacker/knasig bild. Sen ska du få betraktaren att göra en aktiv handling. Tuff skit.

Ofta kan undersökningar om reklamkonsumtion tas lite med en nypa salt. Exempelvis vill ingen ha reklam i TV. Alla kan allt om all TV-reklam som just nu visas på TV i samtliga kanaler. Många letar upp den på youtube och skickar vidare. Mycket slit för något du inte gillar?

Intressanta tider!

PS. Tack och lov för #blogg100. Det hade inte blivit något skrivet idag utan den piskan. Bra eller dåligt? Någonstans bland 100 inlägg måste det finnas något bra skrivet. Kreativitet kräver motion.

PS 2. Varför är reklamfilm oftast väl gömd och inte upplagd på företagets hemsida? Det är väl trots allt några tusen kunder om dagen som letar efter en populär reklamfilm och gratis tänker skicka ditt budskap vidare i målgruppen?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: