Kopior – seriöst, hur känns det?

Jag läser ett inlägg i Trendenser i ett ämne som legat och skavt länge. Kopior. Seriöst Mio – hur känns det att ta fram, marknadsföra och sälja sådana här produkter?

BildBildBildBild

Det är helt okej att vara konsument och inte ha koll på design, formgivare och att det finns ett original. Men det är i n t e okej att vara ett möbelföretag och låtsas som att det regnar och att det är ”en ren tillfällighet” att den här produkten är v ä l d i g t lik en annan mycket populär produkt.

Tips till dig som konsument

1) Googla exempelvis stol/matta/skål/stickad tröja m röda blommor

2) Den produkten som är oftast förekommande på bilderna, är den väldigt, väldigt lik den produkt du just nu har i din hand och som kostar 80 % mindre?

3) Bingo! Du har hittat en kopia. Någon försökte lura dig men du gick inte på den finten.

Observera! Inspiration är en sak. Rutor är rutor, blommor är blommor. Här pratar vi om produkter som är exakt likadana, rutor med exakt samma struktur och blommor med samma placering ton i ton som originalet. Här är en bild från Kråks stuga som också skrivit ett bra inlägg i ämnet.

Bild

Lindex har åkt på pumpen i ämnet några gånger. Savannah Carroll, Ej Sikke Lej, Alexander Wang, Molo, Katvig med flera. För det mesta är det konsumenter som reagerat och Lindex har fått fixa sin kopiering.

Varför händer inte samma sak Mio, Rusta, Jysk med flera? Varför höjs inga höga röster å Iittalas vägnar? Eller för att hjälpa Pappelina eller Gant eller Fritz Hansen?

Här ett urval av Rustas kopior och som avslutning en taklampa som heter Charlie och har väldigt lite med Jake Phipps att göra. Inget att lyfta på hatten för.

BildBildBildBild

Och nej, du har inte rätt att köpa kopior bara för att du inte har råd med originalet. Spara, köp begagnat eller välj något annan produkt. Varför har du rätt till lön för ditt jobb men inte en formgivare för sitt?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: