Dagens saxade – gräddan av krönikor

Jag tycker krönikor (eller kolumner om ni föredrar det ordet) är något av det bästa som finns. Dels blir jag alltid så imponerad över hur någon kan få ihop så mycket klokskap med så få ord. Sen är det dessa fantastiska, underbara krönikörer som får in världen i orden på ett sätt som retar reslusten. Retar lusten att flytta iväg till fjärran länder.

Dagens bästa krönikor kommer här!

BildTimbuktu skriver om ord-diet, ”en verbal Atkins”, som han frivilligt gick igenom för att få bort vissa ord ur sitt ordförråd. Kanske inte så mycket för själva ordet utan för innebörden. Ja, vilka ord skulle jag vilja stryka ur mitt vokabulär? Livspussel, vardagslyx, fredagsmys och egentid är ord som det vänder sig i magen inför. Orden gör att jag känner mig passiv i mitt eget liv. Här gör vi inte vad vi vill med vår egen tid, här följer vi den mall som finns för en 40 årig småbarnsmamma.Med ordet vardagslyx följer dessutom ett mörkt stråk av missunnsamhet och jantelag som ger klåda på ryggen.  Mitt liv är inget pussel, framförallt är min familj inte något som låter sig styras och planeras där jag tycker att det passar in. Varje minut är mitt liv och all tid är min. En evighet av lyx.

BildI Damernas Värld läser jag Johanna Koljonens krönika om hur hon fixar ögonbryn och klipper håret i Egypten. En enkel sak egentligen, det borde inte kunna bygga en krönika. Men på några få rader får Johanna mig att förstå att det finns ett annat Egypten en den ensidiga bild som ständigt målas upp. Ingen gillar att vara en schablon – varför vill vi då göra alla andra till schabloner? Varför ryms det inte ett litet uns variation i en vanlig artikel om Egypten?

Sen kan jag självklart inte låta bli att nämna Jenny Nordberg som skriver i SvD och varje vecka lär mig mer om världen än vad alla år i skolan förmådde. Och då var trots allt historia, religion och samhällskunskap stora favoritämnen. Jag börjar snart känna mig som en stalker men för varje krönika tänker jag ”kan det vara så här? stämmer det här? varför skriver ingen om detta? varför visste jag inget?” Sen försöker jag mig på lite källkritik och letar mer om ämnet och inser att ”shit, det är sant!”.

Rekommenderar att följa Jenny på Twitter som minst men bara hon är värd prenumerationen på SvD. I gott sällskap av andra krönikörer (är det ordet en förolämpning mot en journalist? Kolumnist? Skribent? Vad kallas hen?) som Neurath, Cervenka och Lundell!

 

Kommentera

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Christina Löfving

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

