Mediekonsumtion

Läser Martin Jönssons finfina artikel ”Vem överlever i mediernas chicken race?” i SvD. Summa summarum dagstidningar över hela västvärlden är i fritt fall för att ingen har lyckats få ordning på annonsintäkter och nyheter via nätet. (Hur ser det ut i övriga världen när det gäller papperstidningar? Har aldrig sett det diskuterats.)

När jag var liten och ville lyssna på musik fick jag vackert vänta tills något av ca 3-4 skivbolag ville ge ut skivan. Hittade jag musik från ett annat land som inte var lanserad i Sverige av ett skivbolag var det att skicka beställningar med någon på resande fot. Tack och lov är det inte så längre. Den enda förändringen är egentligen att jag kan köpa och lyssna på vilken artist jag vill utan att ett av de större skivbolagen behöver lägga sig i.

Är det så mycket annorlunda med min konsumtion av media? Jag hade väldigt gärna betalat 199 kr (eller så) i månaden för att få tillgång till all världens nyheter. Sorterat på ämnen, språk, mest läst, minst läst, geografi med mera. Det är väl trots allt journalistens (och redaktörens) jobb jag vill åt. Vem vet jag kanske skulle hitta lika mycket mer intressanta nyheter som jag har utvecklat min musiksmak?

Har den här omställningen från papper till webb så himla mycket med tidningarnas fria fall att göra? Är det inte mer tidens tecken att vi vill välja och vraka och bygga vårt eget flöde, välja våra egna saker och slippa filter som skivbolag och mediahus på vägen?

Tänker kasta mig över Readly för att se vad det kan vara!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

itmamman.se

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: