En undersökning från Tele2 hävdar att sju av tio chefer inte använder sociala medier som arbetsverktyg. Det är mycket möjligt att det stämmer men just den här undersökningen tror jag inte har svaret.
Vems sociala medier är det som avses? Mina privata eller företagets? Det är ganska stor skillnad på om jag ska sitta och läsa vänners inlägg eller nätverka på arbetstid alternativt att skriva på företagets konto. Privat användande av sociala medier på arbetstid är samma som att chatta, maila eller ringa nära och kära på arbetstid. Det sker snabbt på en rast eller i en lucka alternativt när du absolut måste. Nätverka via sociala medier eller på ett BNI möte – så länge snack och verkstad är i balans kommer säkert ingen protestera.
Hur intresserade är svenska chefer av all annan kommunikation företaget gör på detaljnivå? Räckvidd, copy, MMS, Adwords? Och vilken chef pratar vi om som ska vara intresserad? Ekonomichefen? Inköpschefen? Avdelningschefen?
Om man byter ut ordet sociala medier i undersökningen mot redovisning får man förmodligen ungefär samma resultat. Få chefer ägnar tid åt redovisning, man ägnar ingen arbetstid åt privata kostnader och man är inte insatt i detaljerna runt bokföring. Det finns ett fåtal på företaget som är utsedda till att hantera kommunikationen via sociala medier. Likväl som att sköta företagets bokföring.
Däremot är cheferna väldigt intresserade av budgeten och resultatet. Det är förmodligen de flesta svenska chefer även när det gäller sociala medier.
För det finns massor intressanta frågor att ställa om hur företag ska driva dialog och affärer i sociala medier. Hur hanterar vi gränsen mellan företagets formulerade budskap och anställda som väljer att skriva egna säljande inlägg i sina egna sociala medier? Och det är där någonstans jag hade önskat att undersökningen hade börjat.