Dagens saxade – Verkligen?

En undersökning från Tele2 hävdar att sju av tio chefer inte använder sociala medier som arbetsverktyg. Det är mycket möjligt att det stämmer men just den här undersökningen tror jag inte har svaret.

Vems sociala medier är det som avses? Mina privata eller företagets? Det är ganska stor skillnad på om jag ska sitta och läsa vänners inlägg eller nätverka på arbetstid alternativt att skriva på företagets konto. Privat användande av sociala medier på arbetstid är samma som att chatta, maila eller ringa nära och kära på arbetstid. Det sker snabbt på en rast eller i en lucka alternativt när du absolut måste. Nätverka via sociala medier eller på ett BNI möte – så länge snack och verkstad är i balans kommer säkert ingen protestera.

Hur intresserade är svenska chefer av all annan kommunikation företaget gör på detaljnivå? Räckvidd, copy, MMS, Adwords? Och vilken chef pratar vi om som ska vara intresserad? Ekonomichefen? Inköpschefen? Avdelningschefen?

Om man byter ut ordet sociala medier i undersökningen mot redovisning får man förmodligen ungefär samma resultat. Få chefer ägnar tid åt redovisning, man ägnar ingen arbetstid åt privata kostnader och man är inte insatt i detaljerna runt bokföring. Det finns ett fåtal på företaget som är utsedda till att hantera kommunikationen via sociala medier. Likväl som att sköta företagets bokföring.

Däremot är cheferna väldigt intresserade av budgeten och resultatet. Det är förmodligen de flesta svenska chefer även när det gäller sociala medier.

För det finns massor intressanta frågor att ställa om hur företag ska driva dialog och affärer i sociala medier. Hur hanterar vi gränsen mellan företagets formulerade budskap och anställda som väljer att skriva egna säljande inlägg i sina egna sociala medier? Och det är där någonstans jag hade önskat att undersökningen hade börjat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

healthyfoodhappyfamily

Varför ska god mat vara tråkigt?

From 40 with love

livet kring 40 i ord och bilder. Familjen, företagandet, träningen, resorna, utekvällarna och hemmahänget. Lite inredning, lite shopping, några tankar och mycket kärlek.

And Out Came the Wolves

Mobile Foresight

And Out Came the Wolves

Juniper Research RSS

And Out Came the Wolves

Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

Zeldman on Web & Interaction Design

Web design news and insights since 1995

Tyck om IT

And Out Came the Wolves

Close to Market

And Out Came the Wolves

Rackarungar

And Out Came the Wolves

Lotta Agaton

And Out Came the Wolves

Spelbloggen

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Please copy me

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

judithwolst.se

And Out Came the Wolves

Blog of Ronnestam

Leading Brands Into The Future of Communication

Pers Värld

Reklam Design Kommunikation

the foodie sthlm

And Out Came the Wolves

Peacock Feathers

And Out Came the Wolves

David Report

Trends in the intersection of design, culture and commercial life

Adverblog

And Out Came the Wolves

Edit

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

Indievargen

And Out Came the Wolves

Fru Form

And Out Came the Wolves

Buzz Canuck

And Out Came the Wolves

trendwatching.com

And Out Came the Wolves

Ytligheter

And Out Came the Wolves

THE BRAND-MAN

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

industribolaget

And Out Came the Wolves

And Out Came the Wolves

itmamman.se

And Out Came the Wolves

io9

And Out Came the Wolves

%d bloggare gillar detta: