Det är ingen självklarhet att lyckas och bli ett framgångsrikt varumärke. Det är ingen rättighet heller. Om ingen nappar på kampanjen, gör som du vill, lyssnar på det du säger går det inte att bli arg på mottagaren. Varför fastnar så många diskussioner om kampanjer i den fåran? (Varför fastnar än fler diskussioner om intern kommunikation i den fåran? Men det är ett helt annat ämne.)
Jag tror inte att det finns någon framgångsrik person som inte slitit ytterst hårt för att nå dit. Även om en hel del jobbar hårt på att få sitt personliga varumärke att framstå som flamsigt och lätt blåst. Victoria Silvstedt, Carolina Gynning, Anna Anka – alla har de konsekvent valt en stil som utmärker sig, balanserar på kanten till det tillåtna och vårdar sin profil väl. Mycket väl.
Inte heller finns det något varumärke som blir marknadsledande av en slump. Exempelvis Fotografiska och Tekniska, båda laborerar med öppettider, överraskar med små utställningar och aktiviteter utöver det vanliga. De blandar in andra varumärken som deras målgrupp gillar och gör allt för att nå en hängiven trupp ambassadörer som delar bördan med att sprida deras goda rykte vidare. De ger mig hela tiden en anledning att besöka dem och dela vidare.
De flesta kunder är som en mistralvind, opålitliga och snabba att ändra riktning. Om du inte passar på ditt varumärke kommer det blåsas sönder och torkas ut helt. Men ambassadörer de kommer stå där och passa på ditt varumärke lika noga som du. De kommer troget gneta på och tjata om hur fantastisk du är.
Det finns flera studier som visar att de begär så lite våra viktigaste kunder för att fortsätta vara hängivna. Varför inte börja använda typ Social Mention och se vilka kunder som skriver mest positivt om dig? Bjud in till förvisning, fokusgrupper, skicka pressmeddelanden direkt, mingelkvällar och försök på alla sätt att belöna utan att bryta integriteten.
Om du bara följer de goda exemplen och deras aktiviteter är det lätt att tro att det enda som krävs är en god idé. Och helt missa allt det enträgna och målmedvetna arbete som ligger bakom. Må bäste hen vinna!